I første samlingsuke hadde vi et
oppdrag ute i naturen i nærheten av universitetet. Målet med turen
var å hente erfaring og ideer til ulike praktiske og varierte
undervisningsopplegg i grunnskolen med fokus på grunnleggende
ferdigheter.
På
turen observerte jeg at vi var langt fra de første til å tenke
undervisning på denne turen. Flere steder var det hengt opp
informasjonsplakater laget av elever i 5.-7. klasse ved Støver skole
høsten 2000. En flott måte å kombinere sammensatte tekster,
skriving og digitale ferdigheter siden det er skrevet på en
datamaskin, og naturen i nærområdet. Ofte har tekster elever
skriver liten eller ingen praktisk funksjon annet enn å gjøre
læreren fornøyd. Ved å lage slike informasjonsplakater i naturen
får teksten i seg selv et mål. Målet er ikke å skrive for
medelever eller lærer. Målet er å skrive for turgåere. Å gi litt
informasjon til andre turgåere om hva de ser og historien bak det de
kan se.
De
plakatene som henger der i dag er, slik bildet viser, litt gamle...
kanskje på tide å oppgradere litt? Lage nye, mer moderne plakater?
Kanskje ta i bruk QR koder?
Fremragende innlegg, god tekst, fine bilder. I teksten om hensikten med turen vår med eksempler på autentisk skriving som produkt. Også artig at du kobler inn QR-koder. Jeg var ved Bodøsjøen friluftsmuseum forleden kveld. Der er det på hvert hus en liten plakat som forteller hva slags hus det er, hvor det har stått og hvor gammelt det er. Vil du vite mer må du skanne QR-koden.
SvarSlettTusen takk :)
SlettLiker ideen om at elever kan lage slike informasjonsplakater der de kommer med bakgrunnshistorier, eller kanskje morsomme fakta. En slik oppgave er åpen, men gir elevene øvelse i å skrive til konkrete lesere samtidig som at teksten blir et nyttig produkt som kan gi glede til andre også mange år etter at teksten er skrevet slik som plakatene ved Breiva :)