8. nov. 2014

Photostory

Ett av arbeidskravene for norsk2 er å lage en bildefortelling. Jeg valgte å bruke verktøyet photstory til min bildefortelling.
Photostory er et enkelt verktøy som er høyst aktuelt å bruke i skolen. Verktøyet gjør det lett å kombinere bilder, musikk, tekst og tale til å lage et slideshow/bildefortelling. Photostory egner seg godt som presentasjonsverktøy. Ulikt andre vanlige presentasjonsverktøy som powerpoint kombinerer photostory «slidene» og innspilt tale slik at den som presenterer ikke er aktiv i selve presentasjonsituasjonen. Photostory kan også brukes til å lage digitale fortellinger.
Som nevnt er photostory et veldig enkelt program. Uheldigvis er programmet ikke bare enkelt på den måten at det er lett å lære og lett å bruke. Programmet er enkelt på den måten at det er litt «simpelt». Det er blant annet ikke mulig å kombinere bilde og video noe jeg savnet når jeg arbeidet med min bildefortelling.
På grunnskolen er programmet likevel godt nok, men når elevene blir mer avanserte kan det være hensiktsmessig å finne et mer avansert program som gir elevene større muligheter.
Alt i alt er det er program jeg vil anbefale å prøve ut i skolen. Både som presentasjonsverktøy og som verktøy for å lage digitale fortellinger.
Skjermdump av arbeidet i photostory

1 kommentar:

  1. Fornuftige vurderinger av Photo Story 3. På grunn av sin enkle lettbrukthet egner programmet seg utmerket på barne- og mellomtrinn. Windows har Movie Maker som alternativ. Der kan du bruke både stillbilder og videoklipp.

    SvarSlett