4. nov. 2014

Blogg som verktøy for refleksjon, skriving og læring

Etter å ha blogget en stund har jeg fått utforsket litt om hvordan blogging fungerer og hvilket utbytte man kan ha av blogging i skolen.
I skolen vil jeg si at det viktigste med blogging er at elevene publiserer det som skrives. Du holder det ikke lenger for deg selv og læreren. Du deler det med andre. Blogging bidrar til autentisk skriving ved at elevene settes inn i en reell skrivesituasjon. En reell skrivesituasjon blir ofte mer meningsfull enn en tenkt situasjon og vil derfor også være mer stimulerende for elevene noe som igjen kan skape mer skriveglede.
Blogging bidrar også til refleksjon når det elevene skriver om er noe elevene har lært eller noe elevene har gjort. På denne måten blir blogginnleggene litt som små refleksjonsnotat som blir publisert. Hovedforskjellen mellom blogg og refleksjonsnotat er at når det blir publisert kan andre kommentere det eleven har skrevet. Gjennom kommentarer kan eleven bli oppfordret til å tenke på andre innfallsvinkler eleven ikke ville tenkt på ellers. Kommentarer kan også komme med faglige innspill som er knyttet til temaet eleven skriver om. På denne måten kan kommunikasjonen mellom bloggeren og leserne bidra til både refleksjon og læring hos den som blogger.
Det er også mye læring i å lese andres blogger for å se hva andre tenker og skriver om både like og ulike temaer. Man lærer både gjennom å få respons på det man deler, og ved at andre deler. Det er også mye digital læring ved å blogge, og ikke minst ta i bruk alle de verktøyene man kan bruke i en blogg. 
For at blogging skal fungere optimalt er det viktig at læreren er med på å ta styring. Hva som skal skrives om og hvordan man skal kommentere er viktige ting å ha på plass når bloggingen skal begynne. Det er lite læring i å skrive om hva man åt til middag, og det er lite læring i å bare få kommentarer som «fint innlegg» og «bra skrevet».
I år har norsk2-elevene alle hatt individuelle blogger. På grunnskolen kan det kanskje være mer hensiktsmessig å starte med en klasseblogg der elevene hver sin gang får i oppdrag å skrive om noe klassen har gjort eller lært om, også kan de andre elevene supplere gjennom kommentarer. En klasseblogg er mindre personlig og kan derfor også være litt mer trygg i å skrive for elevene inntil de er klare til å ha sin egen personlige blogg.
Laget her

3 kommentarer:

  1. Hei.
    Flott innlegg om blogging og fordelene med dette i skolen. Du trekker frem flere gode argumenter for å bruke det som en del av undervisningen, og tips til hvordan blogging kan gjennomføres i skole til forskjell fra privat. Likte ordskyen du har laget med ordet "blogging" som hovedbilde. Jeg viste ikke at man kunne forme ordskyene slik... Lærer noe nytt i hver blogg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. :)
      I det opprinnelige ordsky programmet/nettsiden wordle så kan du ikke "forme" skyen helt fritt. Men tagul.com lar det laste opp egne bilder som "skyen" blir formet til å ligne. :)

      Slett
  2. Tanja har det med i sin kommentar: Du byr oftest på noe originalt som vi andre kan lære av. Tagul skal jeg prøve ut. Dine argumenter for bruk av blogg i skolen er basert på din egen erfaring og gode.

    SvarSlett