30. okt. 2014

Digitale ferdigheter

 Digitale ferdigheter er en av de fem grunnleggende ferdighetene som går igjen i alle fag i den norske skole. Når verden i dag digitaliseres mer og mer så er dette kunnskaper og ferdigheter som er viktig å ha på plass. Likevel opplever jeg at det er en ferdighet som ikke taes nok i bruk. 
Bildet er hentet her.
Enten kan vi for lite eller så kan vi mye men bruker det lite.
I praksis har jeg observert lærere som knapt behersker enkle programmer. Lærere som aksepterer dårlige eller mangel på kilder fra elevene sine. (Google er ikke en kilde.) Lærere som har dataundervisning i stedet for data i undervisningen. Lærere som innerst inne kan mye i teorien, men som ikke våger å prøve i praksis. Eller som ikke våger å prøve fordi de er redd for å gå utenfor komfortsonen. 


Mangel på personvern. Hentet her
Når læreren ikke strekker til for å lære elevene det de må kunne digitalt er ofte foreldrene heller ikke noe bedre. I dag er kildekritikk, opphavsrett og personvern nesten utrydningstruet i uformelle settinger. Nettet er nesten som en safari der alt og alle er fritt vilt.
Dette er satt litt på spissen og gjelder selvfølgelig ikke alle. Men det gjelder alt for mange. Spesielt voksne. 
En løsning på dette problemet er, slik det er bestemt, å ha fokus på digitale ferdigheter. Vi må lære barn fra de er små hvordan man orienterer og oppfører seg i den digitale verden på samme måte som vi oppdrar barna til å orientere og oppføre seg i den delen av verden som foregår offline.
IKT og digitale ferdigheter er en stor del av norsk2-kurset. Likevel har studentene som utdanner seg i dag en lang vei å gå før de har de ferdighetene som trengs for å lære bort de kunnskapene og ferdighetene som trengs i den digitale verden.
Eksempel det å oppgi kilder. Når vi som nå er over halvveis i lærerstudiet skriver oppgaver så oppgir vi alltid kilder på det vi skriver. Men med en gang vi beveger oss bort fra den ordinære tekstoppgaven og skriver plakater eller blogginnlegg så er det mange som glemmer bort det med kilder. Kunnskapene er der, men ferdighetene blir litt glemt når settingen blir litt uformell.
Det er viktig med digitale ferdigheter, men når det ikke prioriteres så ender vi opp med digitale kunnskaper som ligger i ei skuff bortgjemt i en krok. Digitale ferdigheter må jobbes aktivt med både i grunnskolen, universitetet, hjemmet og sosiale arenaer.
Digitale ferdigheter og kunnskaper er ikke noe vi bare skal bruke på skolen. I en digital verden er digitale ferdigheter som lesing og skriving. Det er noe vi trenger å bruke hver dag. 
Mangel på kildekritikk. Hentet her

1 kommentar:

  1. Dette er en frisk og god tekst som adresserer flere viktige spørsmål: mangel på digital, didaktisk kompetanse og at kildekritikk, opphavsrett og personvern ikke praktiseres. Supert at du påpeker konsekvent ryddighet i forhold til kilder. "Digitale ferdigheter og kunnskaper er ikke noe vi bare skal bruke på skolen. I en digital verden er digitale ferdigheter som lesing og skriving. Det er noe vi trenger å bruke hver dag." Akkurat ja. Gode illustrasjoner.

    SvarSlett