4. okt. 2014

Kan HTML brukes til å motivere?


Veldig kort og forenklet kan vi si at HTML er et «språk» som brukes for å «skrive» internettsider. Som regel blir denne skrivingen gjort av programmer slik at vi slipper å tenke på det. Når denne skrivingen skjer automatisk er fokuset på å skrive innholdet, men for de som kjenner at pusten bare går ut av lungene i et eneste stor sukk når skriving nevnes.. kan kanskje HTML brukes til å motivere?
Kan det motivere en elev å få skrive litt «rundt» teksten og ikke bare innholdet?

Jeg ser på HTML som et digitalt verktøy. Det er et skriveverktøy. Det stiller krav til den som skriver. Det stiller krav til et innhold. Det blir en sammensatt tekst. Sammensatt av to sjangre, et digitalt verktøy, to språk, to sett med tegnsettingsregler, og etter hvert som det blir mer avansert så blir det også mer sammensatt...

Det er krevende å sette seg inn i for å skape de samme tekstene som vi er vant til å se på nett, men for spesielt interesserte så gjør det kanskje ikke noe. Å få skrive «rundt»/en layout til teksten gjør kanskje prosessen med å skrive en tekst litt mer morsom og motiverende.. ?

Kanskje hvis jeg en dag deler mine kunnskaper om å skrive en nettside fra bunnen av til en elev som syns det å skrive er kjedelig så motiverer jeg eleven til å skrive men på en litt annen måte. Kanskje blir det å skrive noe kjedelig men det å programmere noe gøy? Selv om begge deler er å skrive.. ;)

2 kommentarer:

  1. Jeg har stor sans for din alternative tilnærming til skriving. For noen elever kan de "vanlige" ordene ofte være meningsløse. Layout kan trigge noen. Andre formater som plakat, bildefortelling eller film kan få andre til å ville bruke språket. Og kanskje kan "koding" være interessant? Lær kidsa koding har hatt fokus i det siste. Se http://www.kidsakoder.no/

    SvarSlett
    Svar
    1. Har sett litt om LKK på nyhetene og det er absolutt noe flere skoler burde prøve seg på. Vi er forskjellig, og har forskjellige interesser. Siden interesser er en stor del av motivasjon tar jeg det som et selvfølge å tenke litt alternativt til både innhold og rammene rundt skrivingen for at alle elevene skal få glede av skrivingen og oppleve skrivingen som noe meningsfullt. :)

      Slett