Temaet for min fagtekst 1 var
interaktive tavler så jeg tenkte jeg skulle dele litt om hva
interaktive tavler er og hvorfor interaktive tavler er bra å ha i
klasserommet.
Interaktive tavler er et samlebegrep på
tavler som er interaktive. Interaktivitet vil si at det er et
samspill. Samspillet i interaktive tavler er mellom tavle/trykkfølsom
skjer, en datamaskin og en projektor som prosjekterer bildet fra
datamaskinen til tavla/skjermen. Den mest vanlige her i området er
vel smartboard.
Bildet er hentet her og er beskåret |
Interkative tavler kan brukes som ei
vanlig tavle, men har mange mange flere muligheter enn det. Ei
interaktiv tavle kombinerer vanlig tavle og overhead eller projektor
og lerret. Alt på nettet kan vises i klasserommet på tavla. Ved et
enkelt trykk på tavla kan du bytte mellom «tavla» og nettet på
samme måte som du bytter mellom word og google på en datamaskin.
Noen vil kanskje si at du kan jo gjøre
alt dette med en vanlig datamaskin, en projektor og et lerret. Men å
sitte bak maskinen for å bruke datamusa eller tastaturet kan fort
skape en distanse mellom deg som lærer og elevene. En distanse som
ikke er der når du står fremme ved tavla.
Ei interaktiv tavle blir som ei bro
mellom den ordinære tavla og en datamaskin. Litt som å ha et
oversiza-nettbrett på veggen. Mulighetene er like stor som fantasien
hos brukeren, altså like store som mulighetene ved en datamaskin,
bare mer hensiktsmessig i et klasserom der mange skal se skjermen..
Interaktive tavler er en åpning til
variert undervisning. Det må jo bli litt mer variert med så mange
programmer og muligheter på ei og samme tavle midt i klasserommet..
I tillegg blir undervisningen mer
samtidsaktuell ved bruk av mer moderne verktøy. Gammeldagse verktøy
som ei ordinær tavle som er som et oversiza-papirark gir verken
store muligheter, eller følelsen av at denne timen foregår i 2014.
Men som med all annen teknologi så finnes det svakheter Interaktive
tavler har spesielt to store svakheter der den ene er brukere som
ikke tør/kan utforske mulighetene med tavla. Den andre er... som med
mange moderne verktøy.. strømbrudd..
Interessant lesing dette, spesielt der du nevner lærerens mulige motvilje eller redsel for å prøve ut interaktive tavler. Dette er vel noe vi begge også kanskje har sett i praksis? Det jeg begynte å tenke på er , hvor mye legges det vekt på utvikling av digitale ferdigheter under lærerutdanningen? Selv om vi kanskje møter interaktive tavler osv i praksis, hadde det kanskje vært ok at også UiN viser at de er med i den digitale utviklingen?? Selvom man kan si at enkelte fag (slik som norsk) har et fokus på digitale verktøy.
SvarSlettVi har vel kanskje litt like tendenser på UiN som i et klasserom. Selv om vi tar i bruk digitale verktøy omtrent alle timene her så hender det at vi likevel skiller mellom "vanlige" timer og timer der vi lærer om digitale verktøy. Litt lik "vanlige" timer og "datatimer" i klasserommet.
SlettVi skulle egentlig hatt interaktive tavler på universitetet slik at vi hadde blitt gode på å fjerne skillet mellom "vanlige" timer og timene der digitale verktøy tas i bruk. Det tar tid å sette seg inn i noe nytt så vi burde absolutt hatt muligheten til å starte med å sette oss inn i interaktive tavler og andre verktøy allerede før vi er ute i skolen.
Ved Hunstad barneskole er de gode på bruk av interaktive tavler. Da jeg var der i vår, ble jeg imponert over lærerne og elevene, og overbevist om at de interaktive tavlene har mange, gode pedagogiske muligheter.
SvarSlettHar selv hatt praksis på Hunstad barneskole. De har stort fokus på at lærerne skal bruke de verktøyene som er der.
SlettTror at et godt fokus fra ledelsen er avgjørende når det kommer til de lærerne som i starten er skeptiske. Det kan være vanskelig å ta i bruk noe uten at man føler man behersker det så her er det nok viktig at ledelsen tar ansvar ved å gi lærerne den opplæringen og støtten som er nødvendig for at lærerne skal beherske verktøyet på en god og hensiktsmessig måte i klasserommet. :)